Tästä lähdimme
“Kilpailu asiantuntijoista on kovaa, ei ainoastaan meidän toimialallamme vaan monella muullakin”, sanoo Fimpecin henkilöstöjohtaja Erica Kraufvelin-Lämsä. Jotta liiketoiminta voi kasvaa, on tarjottava nykyisille ja tavoitelluille työntekijöille heitä motivoiva ympäristö.
Voittava yrityskulttuuri vahvistaa veto- ja pitovoimaa. Fimpecillä tiedettiin, että ihmiset kyllä viihtyvät työyhteisössä, mutta haasteena oli se, etteivät osaajat vielä tunteneet Fimpeciä tarpeeksi löytääkseen sinne. Tästä havainnosta käsin alkoi hanke, jossa Fimpec pureutui yrityskulttuurin kehittämiseen.
Fimpec halusi ymmärtää paremmin kahta asiaa: 1) millaiseksi sen kulttuuri oli muodostunut tähän mennessä sekä 2) kuinka rakentaa vahva ja yhtenäinen, kilpailijoista erottuva yrityskulttuuri, joka vahvistaa myös työnantajakuvaa.
Näin työskentelimme
- Kuulimme yksilöiden kokemuksia ryhmähaastatteluissa ja johdon kokemuksia yksilöhaastatteluissa.
- Havainnoimme arjen työtä, työtiloja ja kohtaamisia.
- Arvioimme ihmisiin liittyvät rakenteet ja prosessit.
- Tutustuimme Fimpecin sisäisiin viestintäkanaviin.
- Teimme näkyviksi yrityskulttuurin keskeisiä ilmiöitä ja kerroimme, miten yrityskulttuurista tehdään johdettavaa.
- Keräsimme työntekijäymmärrystä Siqni-kyselyllä.
- Työstimme johdon tavoitekulttuuriworkshopissa raamit organisaation tavoitekulttuurille, eli kulttuurille, joka luo Fimpecille hyvät edellytykset menestyä tulevaisuudessa.