Työvoimapula palvelualalla: Tuliko se jollekin yllätyksenä?

Palvelualan vallitseva tarina työntekijän näkökulmasta on se, että tänään olet töissä Sellossa, huomenna Itiksessä. Haluat tehdä työsi hyvin, mutta ympärillä on eilen ensimmäisen ja tänään viimeisen työvuoronsa tekeviä työkavereita. Ensi viikon työvuoroista ei ole tietoa, niitä joko on tai sitten niitä ei ole. Et tiedä kumpaa enemmän toivot, mutta jostain olisi saatava rahat ruokaan ja vuokraan. Tarjolla on vain vuokrasuhteita ja nollatuntisopimuksia.

Työnantajan näkökulmasta joustavat työsopimukset ja työjärjestelyt ovat operatiivisella tasolla rationaalisia, ne tarjoavat sitä kaivattua joustoa. Ongelmaksi muotoutuu se, että ihminen ja ihmiselämä ei ole istutettavissa Excel-riveihin tai -soluihin. Elämää kun ei voi optimoida vain ensi viikkoon tai kuluvaan kvartaaliin.

Ainoa tapa ratkaista työvoimapula (millä tahansa toimialalla) on rakentaa työpaikkoja, joissa ihmiset haluavat olla ja joihin ihmiset haluavat tulla. Työelämän lainalaisuudet ovat muuttuneet ja jokaisen työantajan olisi ymmärrettävä se. Työnantaja ei ole enää kuningas, joka jakaa työtä almuina rähmällään oleville työntekijöille, jotka ottavat kiitollisina pienimmätkin muruset vastaan. Ehei. Tässä hetkessä ja tästä eteenpäin työntekijä, etenkin sellainen talentiksi nimettävä, on kuningas. Hän valitsee työpaikkansa. Sinä voit yrittäjänä ja johtajana miettiä, missä kohtaa arvoketjua olet? Pääsetkö valitsemaan niistä talenteista, joita yrityksellesi toivot, vai niistä, jotka eivät muualle kelvanneet. Vai saatko niitäkään?

Isossa kuvassahan kyse ei ole vain siitä, että saat ravintolan oven auki ja jonkun seisomaan tiskisi taakse. Kilpailuetusi tulee siitä, että tuotteesi ja/tai palvelusi ovat sellaisia, että ne tuottavat asiakkaillesi lisäarvoa ja saavat asiakkaasi palamaan ja suosittelemaan. Asiakkaan saama lisäarvo toteutuu loppupeleissä aina työntekijäsi päässä ja käsissä. Sinun tehtävänäsi on rakentaa työpaikka, jossa ihmiset haluavat antaa yrityksellesi intohimonsa, luovuutensa ja aloitteellisuutensa, joista se lisäarvo syntyy. Minimoimalla ja välittämättä, et saa työntekijöitäsi innostumaan saati sitoutumaan.

Me ihmiset haluamme kuulua johonkin. Me haluamme kokea arvostusta ja me haluamme tulla kohdatuiksi yksilöinä. Valitettavan monissa työpaikoissa meistä tehdään resursseja, työvuorolistojen täytettä, puhuvia päitä ja luottokorttipäätettä ohjaavia käsiä.

Minusta on vallan kornia, että monet työnantajat peräänkuuluttavat työntekijöiltä sitoutumista tilanteessa, jossa he eivät ole valmiita sitoutumaan työntekijöihin. Sitä saat, miten johdat.