Uhkaava tilanne aiheuttaa meissä ihmisissä luonnostaan halun paeta. Pelkoa päin on vaikeaa mennä, koska aivomme käskevät jotain ihan muuta. Kun pakokäsky on annettu, emme helpolla enää käänny takaisin – emme omaksu uutta tietoa, saati toimi kovin luovasti.
Maailma on juuri nyt aika uhkaava paikka. Ja valitettavasti uhka kasvaa päivä päivältä. Samaan aikaan uudet luovat ratkaisut ovat tarpeen, sillä uhan väistyttyä työmme on tarkoitus jatkua.
Olit sitten johtaja, esihenkilö tai tiiminvetäjä, voit omalla toiminnallasi auttaa ihmisiä toimimaan tässäkin hetkessä parhaalla mahdollisella tavalla. Me ihmiset tarvitsemme siihen nyt kovin yksinkertaisia asioita: hallinnan tunnetta, luottamista, arvostusta, turvallisuutta sekä ystävällistä hymyä. Pitämällä nämä asiat mielessäsi voit edistää ihmisten kykyä toimia ja luoda jopa uutta. Tänään ja huomenna.
Kerro avoimesti, missä mennään. Ihmiset kaipaavat epävarmuuden keskellä varmuutta: tietoa siitä missä ollaan nyt ja mitä tehdään. Kerro siksi avoimesti kaikki se, minkä vain voit. Aloita kertomalla missä teillä viestitään ja milloin. Luo rakennetta ja rutiineja, pidä tilannepalavereita usein. Älä peru palavereita, vaikka tuntuu, ettei olisi uutta sanottavaa. Sitä varmasti on. Luo palavereille agenda ja valmistaudu mahdollisimman hyvin. Rakenne ja rauhallinen läsnäolosi todennäköisesti rauhoittavat muitakin.
Anna lupa toimia ja luota. Nyt jos koskaan kannattaa antaa lupa ideoida, lupa kokeilla ja lupa tehdä päätöksiä! Älä juuri nyt anna käskyjä ja ohjeita tai pyydä tarkkoja raportteja siitä, mitä on saatu aikaan. Luota siihen, että fiksut ihmiset osaavat priorisoida, löytävät parhaat ke inot tehdä työnsä hyvin ja kertovat avoimesti missä mennään, kun vain luotat, osoitat kiinnostusta ja olet heille tarvittaessa avuksi.
Lisää kohtaamisia. Vaikka tilanne ajaa meitä eristyksiin työyhteisöistä, meille tekee (nyt jos koskaan!) hyvää tavata muita ihmisiä. Kuulla ihmisten ääniä ja nähdä ystävällisiä hymyjä – edes siinä ruudulla. Kutsu ihmisiä koolle usein ja myös epävirallisesti. Sovi tiimin lounastreffit tai aamukahvit verkkoon. Jätä palavereissa aikaa kuulumisten vaihtoon – myös niissä virallisissa ja vakavissakin. Tule viimeistään nyt pois kulmahuoneesta, sitä ei enää ole. Ole sen sijaan läsnä siellä missä ihmisetkin ovat – Teamsissa, Yammerissa, Slackissa, you name it.
Leidenschaftin työyhteisö sai muutamassa päivässä yhdessä aikaan valtavan määrän uusia ideoita ja palveluiden aihioita asiakkaidemme avuksi. Emmekä me suinkaan ole ainoita! Meille, kuten monelle muullekin työyhteisölle, kekseliäisyys ja nopea reagoiminen on elinehto. Se, mitä me tarvitsimme uusien ideoiden synnyttämiseen, oli (yrityskulttuurimme mukaisesti) nopeasti annettu ja kaunistelematon tieto siitä missä yrityksenä mennään, luottamus ja lupa toimia sekä työyhteisömme aktiivinen keskustelu.
—
Sen, miten hyvin onnistumme saamme tietää pian! Tuomme kaikki uudet ideat nyt nopeutetulla aikataululla käyttöönne ja arvioitavaksenne. Tässä yksi uusimmista palveluistamme!
Tervetuloa torstaina 16.4.2020 Leidenschaftin historian ensimmäiseen live-webinaariin Yrityskulttuurin ABC – Kulttuurista tukea poikkeustilanteeseen! Ilmoittautumaan pääset täältä.