Avaimet palautekulttuurin kehittämiseen

Palaute. Tuo jokaisen organisaation ”ikuisuusongelma”, josta sataa vuodesta toiseen risuja niin henkilöstökyselyissä kuin exit-haastatteluissa. Miten taklata tämä vitsaus, josta ajoittain syytetään myös suomalaisuutta ”Eihän tähän meidän suomalaiseen kulttuuriin kuulu kehu eikä kiitos.” Riippumatta siitä, johtuuko palautepuutoksemme äidinmaidosta saadusta kansanvaivasta vai joistain muusta suuhun sopivasta selityksestä, jotain tälle palaute-asialle on tehtävä. Haluankin tarjota jokaiselle organisaatiolle Kolme Kovaa Koota, joilla saat organisaatioiden palautekulttuurin kukoistamaan.

Kannusta

Kannustaminen osoittaa odotusarvosi toisen kyvyille. Se, mitä toiselta odotamme, ennustaa enemmän hän tulevaa suoriutumistaan kuin hänen varsinaiset kykynsä. Kannustaminen pakottaa heittäytymiseen, koska kannustuksen vaikuttavuuden määrittää sanottua vahvemmin se, miltä saat toisen itsensä tuntemaan. Heittäytyminen puolestaan tuo sinusta inhimilliset piirteet esille ja siten saat vahvempia vuorovaikutussuhteita syntymään ja johtamistyösi helpottuu.

Korjaa

Mieti henkilöä jota arvostat. Onko hän henkilö, joka on aina vaan ylistänyt tekemistäsi? Vai onko hän se, joka on osannut ohjata tekemistäsi oikeaan suuntaan? Väitän, että jälkimmäistä. Meitä ihmisiä kun yhdistää vahvasti kaksi asiaa: Tarve tulla hyväksytyksi sekä halu oppia. Kun korjaava palaute ei horjuta hyväksytyksi tulemisen kokemustamme, otamme sen ilomielin vastaan oppiaksemme uutta ja kehittyäksemme. Korjaavasta palautteesta tulee tehdä arkipäiväinen oppimisen mahdollistava työväline. Onnistut tässä, kun seuraavan kerran nähdessäsi oppimismahdollisuuden – avaat suusi ja kerrot korjaavan palautteesi.

Kehu

Kun kaksi edellistä Koota on hyppysissä, ihmiset eivät mene rikki kehuista (harva menee muutenkaan). Kehuminen on kivaa ja siitä tulee myös itselle hyvä mieli. Tästä johtuen kehussa piilee myös vaara –  aiheettomasti annettu kehu on vaarallinen kulttuurimyrkky, se vie aidolta  kehulta terän. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että varmuuden vuoksi kannattaa jättää kehumatta. Väitän, että joka tunti ympärilläsi tapahtuu vähintään viisi kehun arvoista asiaa. Jos et ole luontainen kehuja, aseta itsellesi numeerinen kehutavoite päivälle. Pikkuhiljaa kun huomaat sen voiman, siitä tulee sinulle normaali tapa toimia.

Usein mietitään, että miten se palaute annetaan ”oikein”. Harmillista on, että asiaa pohtiessa moni palaute jää antamatta. ”Täydellisesti” muotoillun palautteen sijaan tärkeintä on, että kannustat, korjaat ja kehut arjessa aktiivisesti. Kun pidät yleisen ilmapiirin kannustavana ja annat kehun AINA kun siihen syytä, myös korjaava palaute otetaan ilomielin vastaan. Palautteen avulla autat ihmisiä suoriutumaan paremmin. Ja kyllä, heille voi samalla tulla myös parempi fiilis. Molemmat edistävät liiketoimintaasi, joten otathan palautteenantokulttuurin kehittämisen prioriteetiksi, jos se ei sitä vielä ole. Pystyt siihen varmasti! 😉