10 oppia yrityskulttuurien muotoilusta

Yrityskulttuurien tavoitetilojen määrittely on antoisaa, mutta kulttuurimuotoilun oikea vaikuttavuus syntyy vasta kun kulttuureja muotoillaan tukeviksi ja eletään todeksi. HR-ammattilaisena olen viimeisen 15+ vuoden aikana saanut muotoilla HR-rakenteita, -prosesseja, -työkaluja, -palveluja ja -käytänteitä yritysten tavoitekulttuureihin sopiviksi.

Listasin alle 10 oppia, jotka nostan oman kokemukseni pohjalta keskiöön onnistuneen muotoilutuloksen takaamiseksi. Opit pohjautuvat mm. palvelumuotoilun ikonisen tuplatimantin ja Lean Service Creation palvelumuotoilu- ja tuotekehitysprosessin perusperiaatteisiin.

  1. Älä rakastu ja lähde toteuttamaan HR-tiimisi / johtoryhmäsi / kuukauden työntekijäsi ideoita sokeasti ilman tarkempaa ongelman tai kehitystarpeen tutkimista. Ei, vaikka kuinka rakastat kollegoitasi ja heidän ideoitaan.
  2. Muista aina kirkastaa liiketoimintatavoitteet muotoilutyöllesi. Ymmärrä, mitä liiketoimintaongelmaa olet ratkaisemassa. Jos et pysty kiteyttämään ongelmaa, et todennäköisesti ymmärrä ongelmaa vielä täysin.
  3. Ymmärrä työntekijöitäsi. Varmista, että tiedät työntekijöidesi tarpeet ja heille merkitykselliset asiat ennen kuin alat dreijata. Yhdistelmä kvantitatiivisen ja kvalitatiivisen datan keräämistä toimii yleensä hyvin.
  4. Jotta voit muotoilla kulttuuria, ymmärrä miten tähän päivään on tultu. Yrityksen historiatietoisuuden merkitystä ei voi aliarvioida kulttuurimuotoilijan voimavarana. Muista pitää myös yrityksen arvot ja tavoitekulttuuri suunnitteluohjureina työllesi.
  5. Sitouta ja osallistuta ne sidosryhmät, jotka ovat relevantteja muotoilutyösi onnistuneen toteutuksen ja käyttöönoton kannalta  – yrityksen johto etunenässä. Pitchaustaidot auttavat tässä. Pitchausta (kuten mitä tahansa muutakin) oppii harjoittelemalla.
  6. Muotoillessasi HR-rakenteita, -prosesseja, -työkaluja ja -palveluja pyri johdonmukaiseen työntekijäkokemukseen. Pidä määrätietoisesti punainen lanka mukana kaikessa tekemisessäsi kulttuurin ja työnantajalupauksen saralla. Ymmärrä myös, mistä muotoilusta syntyy yritykselle erityistä kilpailuetua ja priorisoi tekemistäsi sen mukaisesti.
  7. Älä anna HR-digijärjestelmien istua kuskin paikalla muotoilutyössä. Muista, että muotoilet HR-työkaluja, -prosesseja ja -rakenteita ihmisille, et vice versa. Pidä ihminen keskiössä.
  8. Build-measure-learn saa jokaisen muotoilijan sydämen sykkimään. ❤️ Prototyyppien avulla viet ideat käytäntöön testattavaksi tehokkaasti ja edullisesti ja osallistutat työntekijöitä muotoiluun. Muotoilu on jatkuvaa iteratiivista kehittämistä – määrätietoista ja pitkäjänteistä sellaista.
  9. Muista, että hyvin suunniteltu monikanavainen työntekijän sitouttaminen on avain onnistuneeseen lopputulokseen. Haluat saada työntekijäsi käyttämään toistuvasti HR-luomuksiasi, innostumaan niistä ja puhumaan niiden puolesta muillekin vahvistaen samalla tavoitekulttuuria.
  10. Rakasta ja arvosta palautetta. Anna palautteen kehittää sinua muotoiluasiantuntijana eteenpäin. Itsensä jatkuva kehittäminen – olipa kohteena ihmisen psykofyysisen kokonaisuuden ymmärtäminen tai uusien organisaatio- ja johtamisteorioiden soveltaminen – on aina tärkeää. Älä aliarvioi myöskään itsereflektion voimaa.

Otan ilolla vastaan kommentteja, kysymyksiä ja palautetta kymmenen opin listastani. Mitä sinä lisäisit listaan?