Yrityskulttuurin hintalappu – mitä tarkoittaa investointi kulttuuriin?

Uusi vuosi on alkanut ja toivottavasti mahdollisimman moni yritysjohtaja miettii miten voisi tehdä vuodesta 2018 paremman kuin vuosi 2017 oli. Huomio keskittyy usein siihen, kuinka saadaan enemmän maksavia ja tyytyväisiä asiakkaita ja kuinka heille tuotetaan parasta mahdollista palvelua. Monet yritykset ovat valmiita investoimaan runsaasti johdon aikaa ja tähtitieteellisiä summia rahaa parempaan asiakaskokemukseen, jonka tulisi johtaa huimaan kassavirran kasvuun. Valitettavasti kehityskohteita mietittäessä usein unholaan jää se eniten kilpailuetua tuottava voimavara – omat työntekijät. On kultaakin kalliimpaa oppia ymmärtämään omia työntekijöitä, sillä heidän kanssa voidaan rakentaa liiketoimintaa tukeva yrityskulttuuri, joka puolestaan tuottaa työntekijäkokemuksen välityksellä parhaan mahdollisen asiakaskokemuksen. Investointi yrityskulttuuriin on investointi kasvuun ja parempaan liiketoimintaan – nyt puhutaan siis ylärivin panoksista!

Niin kuin DealDashin perustaja William Wolfram on todennut; yrityskulttuuri on se mitä tapahtuu, kun kukaan ei ole katsomassa. Yrityskulttuuri vaikuttaa suoraan liiketoimintaan, koska henkilöstö elää kulttuuria joka päivä, halusit sitä tai et. Liiketoiminnallisesta arvosta huolimatta useat yritykset näkevät yrityskulttuurin  rahalla saavutettavana, välineellisenä investointina; ilmaisina limonadeina, säkkituoleina, arvotauluina tai vaikkapa omana baristana työpaikalla. Näillä on toki työntekoa edistäviä vaikutuksia, mutta kestävää yrityskulttuuria ei niiden varaan rakenneta, koska työntekijöiden toimintatavat eivät pelkällä hemmottelulla ja kikkailuilla muutu. Jotkut organisaatiot ovat jo askeleen edellä ja tavoiteltua yrityskulttuuria on jalkautettu uusien työnteon rakenteiden avulla. Valitettavasti tässäkin kohtaan ajetaan liian usein miinaan siinä, että kulttuuri jää vain yksittäiseksi irralliseksi hankkeeksi.

Yrityskulttuuria ei voi ostaa tai muuttaa rahalla, vaan erityisesti ylimmän johdon ajallisella panoksella ja aidolla sitoutumisella kulttuurin johtamiseen. Kun yrityskulttuuriin päätetään investoida, kulttuuria ja toimintatapoja on elettävä todeksi joka päivä. Tästä päällimmäisessä vastuussa on aina yrityksen ylin johto, sillä ilman heidän sitoutumistaan yrityskulttuurista tulee herkästi tyhjänpäiväistä teatteria vailla tarkoitusta. Jos johto ei sitoudu kulttuuriin, niin miksi kukaan muukaan niin tekisi? Väitänkin, että suurin yrityskulttuurin edellyttämä investointi, on johdon ja HR:n käyttämä aika yrityskulttuurin aktiiviseen johtamiseen ja rakentamiseen!

Kulttuuria ei voi ostaa, mutta en tiedä yhtäkään Suomen tai maailman parasta työpaikkaa enkä kilpailuetua synnyttävää yrityskulttuuria, johon ei olisi panostettu myös rahallisesti. Jos haluat, että henkilöstö panostaa työhönsä, on yrityksen investoitava työntekijöihinsä ja näytettävä aitoa arvostusta heitä kohtaan. Tämä ei tarkoita villejä virkistyskuluja, vaan merkityksellisiä rakenteita ja nykyaikaisen työn edellyttämiä tarkoituksenmukaisia olosuhteita. Rahallisia investointeja kulttuuriin on helppo tehdä hyvinä aikoina, kun liiketoiminnalla menee kovaa mutta yrityskulttuurin vahvuus mitataan heikompina hetkinä, jolloin sen tulee tarjota vankkumaton selkänoja henkilöstölle ja sitä kautta kantaa myös liiketoimintaa aallonpohjan yli.

Rahan merkitystä yrityskulttuurin rakentamisessa ei voi kiistää, mutta sen vaikutus on marginaalinen verrattuna johtamiseen, ihmiskäsitykseen ja toimintatapoihin. Uskalla siis panostaa yrityskulttuuriin, sillä se antaa investoidut eurot ja ajan moninkertaisesti takaisin.

Sharing is caring...Share on Facebook
Facebook
0Tweet about this on Twitter
Twitter
3Share on LinkedIn
Linkedin
0Share on Google+
Google+
0Email this to someone
email
No Comments

Post A Comment