Yksi helvetin pöpö ja maailma on sekaisin. Yksi perkeleen pöpö ja hyvä bisnes on eilisen uutisia. Yksi saatanan pöpö ja joudut jakamaan lomautuslappuja ja varmistamaan yrityksesi tulevaisuuden käymällä työntekijöidesi kukkarolla.
Tuhansista korona-meemeistä huolimatta, just nyt ei naurata. Ei minua, ei yhtiökumppaneitani, eikä valtaosaa asiakkaistamme. Puhumattakaan niistä pienistä yrityksistä, jotka eivät kokonsa puolesta ole asiakkaiksemme kvalifioituneet.
Korona vaikuttaa meihin kaikkiin. Toisiin kovaa, toisiin kovemmin. Me Leidenschaftissakin olemme joutuneet jakamaan lomautuslappuja. Itseäni henkilökohtaisesti hävettää ja nolottaa, että emme olleet saaneet rakennettua paksumpaa myyntiputkea tai vahvempaa kassaa. Projektien ja hankkeiden sulaessa, menetämme laskutettavia päiviä, joita emme koskaan enää saa takaisin. Syksylle siirtyvä projekti syö syksyltä päiviä, joita emme voi enää siis myydä. Laskutoimituksena tämä tilanne on (-1)+(-1)=-2 ja se on kuulkaa, yritykselle myrkkyä.
Käytyämme yrityksemme sisäisen palaverin yrityksemme tilanteesta (joo, Teamsillä tietenkin) ja tarvittavista toimenpiteistä, oli työntekijöiden reaktio ällistyttävä. ”Tärkeintä on turvata Leidenschaftin tulevaisuus.” ”Tehkää se mitä, pitää tehdä, jotta selvitään.” ”Olen mukana talkoissa.” ”Olkaa nopeita.” Tuota suoraa, avointa ja sydämestä tullutta palautetta kuunnellessa silmät kostuivat ja leukakin värisi.
Tuon tilaisuuden jälkeen olemme koko Leidenschaftin voimin ideoineet tapoja, ratkaisuja ja uusia paketteja, jolla voisimme kehittää vaihtoehtoista liikevaihtoa tähän tilanteeseen. Kaikki haluavat osallistua ja tehdä parhaansa, jotta saadaan nokka taas vedenpinnalle ja botski plaaniin.
Tämä sama viesti on toistunut myös muualta. Ne työpaikat, jotka ovat rakentaneet luottamusta ja vaalineet ihmistä kunnioittavaa kulttuuria, saavat ”nauttia” nyt tuon työn hedelmistä. Tässä tilanteessa ne ihmiset, joita organisaatio on kohdellut hyvin haluavat antaa vastalahjan ja kohdella työnantajaansa hyvin.
Tilanteessa, jossa joudut sulkemaan ravintolan hetkellisesti, kun asiakkaat kaikkoavat, ei hyväkään kulttuuri muutu kassavirraksi. Tilanteessa, jossa asiakkaat eivät voi järjestää kesäpäivää ja olet tapahtumanjärjestäjä, ei hyväkään kulttuuri korvaa sitä menetettyä laskutusta. Mutta… kun tilanne normalisoituu ja usko pois, se normalisoituu ennen pitkää, hyvä kulttuuri pitää huolen siitä, että huippuosaajasi palaavat ja tekevät hartiavoimin töitä sen eteen, että bisnes saadaan taas kukoistamaan.
Hyvissä työpaikoissa ihmiset lähtevät mukaan talkoisiin. He tekevät enemmän ja tyytyvät tässä hetkessä vähempään. Sitten on niitä yrityksiä, joissa varastetaan tässä tilanteessa vessapaperitkin yrityksen vessoista.
Ne yritykset, jotka ovat olleet kulttuurisesti hereillä aikaisemmin, hoitavat myös nämä vaikeat tilanteet kulttuurisesti oikein. Ne ymmärtävät, että näissä vaikeissa tilanteissa, se kulttuuri oikeasti testataan.
Voisiko tämä hetki olla se, kun sinun yrityksesi ryhtyisi toimimaan oikein? Viestimään ja välittämään? Sillä, että tässä tilanteessa tehdään jotain oikein, voidaan korjata jotain mitä aikaisemmin on tehty väärin. Kaikkea ei voi kerralla korjata, mutta juuri nyt olisi hyvä hetki aloittaa. Saat sellaisen kulttuurin, kuin teoillasi ansaitset.
– Panu
PS: Kuten aikaisemmin totesin, turvataksemme Leidenschaftin tulevaisuuden, olemme joutuneet lomauttamaan huippuosaavia HR-/kulttuuriammattilaisiamme.
Tämä on ristiriitainen tilanne: Juuri tässä hetkessä HR/kulttuuriosaamista tarvittaisiin yrityksissä enemmän kuin koskaan ennen. On suomalaisen työelämän kannalta suunnaton menetys, että meidän työntekijämme istuvat kotona virkkaamassa antennipipoja, kun he voisivat auttaa organisaatioita selviämään tästä tilanteesta.
Pyydän jokaista lukijaa miettimään, josko teidän organisaationne tarvitsisi osaavia käsiä tai innovatiivisia päitä seuraaviksi viikoiksi tai kuukausiksi. Voimme kehittää tekemistänne, tukea arkeanne tai lähes mitä vain. Työskentelytapoja keksimme monia ja hinnoistakin olemme valmiit neuvottelemaan. Olkaa rohkeasti yhteydessä. Uskon, että kannattaa.
Soita p. 040 5300 889 tai laita viestiä: panu@leidenschaft.fi