Yrityskulttuuri on kuningas -kirja
Kaikki alkaa yrityskulttuurista.
Intohimoisempi ja siten tuottavampi työelämä rakennetaan yritysten sisällä, ei komiteapäätöksillä valtioneuvoston linnassa. Keskeinen työkalu intohimoisemman työelämän synnyttämisessä on yrityskulttuuri. Kulttuuri on yksilöä ja yhteisöä voimakkaampi, joten sitä tulee johtaa – tai muuten se johtaa yritystä. Ja johtaa voi vain sellaista asiaa, josta on tietoinen.
Toivon, että kirjani auttaa sinua ymmärtämään, mitä kulttuurilla tarkoitetaan, kenen vastuulla se on ja miten siihen voidaan vaikuttaa. Loppu on sinun käsissäsi.
Panu Luukka
Kirjaviisautta
Yrityskulttuurin
Mitä-Missä-Milloin.
Jos haluat ymmärtää mistä yrityskulttuurissa oikeasti on kyse, miksi se on tärkeä ja miten voittava yrityskulttuuri rakennetaan, tarvitset tämän kirjan. Kirja on seikkaperäinen läpileikkaus yrityskulttuurista, sen teoriapohjasta ja käytännön ilmentymistä.
Kirjasta sanottua:
Panulla on harvinainen kyky kuunnella ja kuulla. Vuosikymmenten kuuntelun tulokset tähän teokseen koottuna palkitsee nyt lukijansa tässä kattavassa ja hauskasti kirjoitetussa yrityskulttuurin merkkiteoksessa. – Kimmo Kedonpää, Pipelife Finland Oy
Jos jokainen suomalainen yritysjohtaja lukisi tämän kirjan, väitän että Suomen kansantalous kokisi tuottavuusloikan, jota moderni taloushistoria ei ole vielä koskaan kokenut. Kerrassaan nerokas kirja, joka saa paatuneimmatkin käyttökateoptimoijat miettimään uusia ratkaisuja liiketoiminnan kehittämiseksi. – Tuomas Helle, GF Credit Oy
Panun kirja on kattava teos yrityskulttuurista lähtien sen määrittelystä, perustellen merkityksen, strukturoiden kompleksisen asian käsiteltäväksi ja luonnollisesti antaen lukemattomasti käytännön ohjeita kulttuurin rakentamiseen. Kirjoitustyylin raikkaus ja lukemattomat käytännön esimerkit tekevät kirjasta miellyttävän ja innostavan kirjan lukea. Vahva suositus – sisältö antaa työkaluja niin johdolle kuin muillekin kulttuuriasioiden kanssa toimiville! – Tuomas Syrjänen – Futurice Oy
Sadetta saadaan. Aurinkoa otetaan.
Kohti intohimoisempaa työelämää.
Kuten kirjani esipuheesta olet saattanut päätellä, vaikuttimeni tämän kirjan kirjoittamiseen ovat kuitenkin samat kuin Frederick W.Taylorilla, hänen kirjoittaessaan klassikkoteoksensa Tieteellisen liikkeenjohdon periaatteet. Gallup julkaisi loppuvuodesta 2017 mittavan State of Global Workplace -tutkimuksensa uudet tulokset. Tutkimuksen mukaan vain 14 prosenttia suomalaisesta työvoimasta on sitoutunut työ- paikkaansa. Yhtä suuri osa suomalaisesta työvoimasta on aktiivisesti sitoutumatonta jättäen täten passiivisesti sitoutumattomiksi 72 prosenttia työvoimasta. Osasyyllinen tähän on Frederick W. Taylor, mutta ennen kaikkea syyllisiä ovat sokeat, kyvyttömät ja laiskat yritysjohtajat, jotka eivät ole ymmärtäneet tai halunneet ymmärtää taylorismin valuvikaa, maailman ja työelämän muuttumista eivätkä ihmiseen koodattua potentiaalia.
Visionääri-yritysjohtaja Nilofer Merchant määrittää yrityksen menestyksen kaavan seuraavasti:
SSe = (T*P)C, Success = (Talent * Purpose)Culture
eli
Menestys = (Talentti * Tarkoitus)Kulttuuri
Kulttuuri ei siis ole Merchantin mukaan kerroin vaan toistuva kerroin eli potenssi. Kuten olen pyrkinyt osoittamaan, hyväkään kulttuuri ei luo menestystä ”tyhjiössä”, sillä se vaatii polttoaineekseen ihmisiä ja tarkoitusta.
Työntekijän osaaminen ja potentiaali ovat yrityksen menestyksen kannalta ensiarvoisen tärkeitä, mutta vielä tärkeämpää on se, kuinka paljon työntekijä haluaa osaamisestaan ja potentiaalistaan antaa yrityksen käyttöön. Olen valitettavan usein nähnyt, että huippuosaavat työntekijät käyvät työpaikallaan tekemässä minimisuorituksen. Syitä tähän on lukuisia, mutta yleisin on edelleen se, että työpaikkoja ei Suomessa rakenneta sellaisiksi, että ihmiset kokisivat niissä intohimoa. Suomalaiset työpaikat ovat tylsiä ja harmaita pääsääntöisesti siksi, että ne ovat yritystensä kaltaisten ihmisten johtamia.
Liian moni ihminen kituu työpaikallaan odottamassa soittoa headhunterilta tai työn ikeestä vapauttavaa eläkettä käyttäen energiaa työhönsä juuri niin vähän, ettei ihan saa potkuja. Työntekijä ei osaa innostua työssään, ei vaikka haluaisi. Tällaista tilannetta, jossa työntekijä ei anna kaikkea osaamistaan tai energiaansa yrityksen käyttöön, kutsun yrityksen sisäiseksi aivovuodoksi
Katkelma kirjan Lopuksi-luvusta.
PODCAST
Olethan jo tutustunut Yrityskulttuuri on kuningas -podcastiin?
Yrityskulttuuri on kuningas -podcastissa keskustellaan siitä: Mitä yrityskulttuurilla oikeasti tarkoitetaan, miksi se on tärkeä ja miten kulttuurilla rakennetaan yritykselle todellista kilpailuetua. Podcast-sarja toimii Yrityskulttuuri on kuningas-kirjan syventävänä ja sitä tukevan materiaalina.
Podcastissa kulttuuria lähestytään kymmenen yritysjohtajan henkilökohtaisen kasvutarinan kautta. Tarinoiden kautta kuulijalla on mahdollisuus oppia iso nippu konkreettisia tekoja menestyvien yritysten takaa. Tekojen, jotka toimivat ja niiden, jotka eivät. Keskusteluiden isäntänä toimii Panu Luukka.