Toimitilatkin rakentavat organisaatiokulttuuria

toimisto-ilmentaa-ja-rakentaa-yrityskulttuuria

Yrityskulttuurin due diligence-projekteissa pääsen näkemään tosi monenlaisia työpaikkoja ja toimitiloja. Aika usein pääsen hämmästymään, miten a) hyvin tai b) huonosti fyysisiä tiloja ja kulttuurin artefakteja tullaan ajatelleeksi työfiiliksen syntymisen näkökulmasta. Neutraalia ei kulttuurin ilmentämisen kannalta oikein taida olla olemassakaan.

Etenkin seinät, ilmoitustaulut ja hyllyjen päälliset ovat kiinnostavia. Olen nähnyt tissikalentereita (jep, 2020-luvulla). Almanakan siitä, miten pitkä aika vielä on eläkkeeseen. Ammattiyhdistyksen kapinaviestiä ilman mitään innostavaa työnantajan taholta. Mystisiä tulos-Exceleitä, tosi pienellä präntillä. Historian havinaan verhottua propagandaa (”varo, sua kuunnellaan”). Pölyisiä palkintokaappeja, joilla ei juhlisteta – no, yhtään mitään. Vanhan firman logoja. Pelkkää harmaata.

Myös huoneilla ja kalusteilla voi viestiä. Olen nähnyt kiiltäviä pääkonttoreita ja niiden 80-luvulle jääneitä sivutoimistoja. Purkamattomia pahvilaatikoita, sotkun keskellä istuvia uusia tulokkaita. ”Hallintotiloja” kaukana operatiivisesta arjesta. Liikaa tai liian vähän seiniä. Risaisia tuoleja ja lenkottavia pöytiä.

Jopa pihalla voi viestiä. Usein se viesti tulee parkkipaikalta. Johto kipaiskoon Teslastaan pari metriä toimistolle kuivin kengin, rahvas voi rämpiä omalta parkkipaikaltaan muutaman sadan metrin päästä.

Ja sitten olen nähnyt upeita tiloja. Tiimikaverit kuvineen hymyilemässä oven pielessä. Arvot seinällä, mukissa ja t-paidassa, innostavasti ja ihanasti. Uusimmat voitot ja saavutukset wall of famella. Tuoreimmat tuotteet screenillä tai kosketeltavana muistuttamassa mitä on saatu aikaan. Ajantasaista, juuri tähän työhön sopivaa työtilaa toimivine välineineen – koska sua arvostetaan ja susta halutaan pitää huolta. Tiloja, jotka kutsuvat yhteistyöhön, vaihtamaan ajatuksia ja piirtämään seinälle. Lepohuoneen, johon on oikeasti ok mennä.

Jokainen meistä on pandemian aikana kokenut, millainen fiilis tulee omasta kodista työpaikkana. Nyt voisi olla hyvä hetki miettiä myös, mitä viestiä me haluamme välittää ja vahvistaa tiloillamme siellä toimistolla. Mitä näet, kun katsot toimitilojanne ”sillä silmällä”?