Mikko Koskinen palaa Leidenschaftille yrityskulttuurimuotoilijan tehtävään 13.1.2025 alkaen. Mikä veti Mikko Koskisen takaisin laidarijoukkoihin?
Moni asiakkaistamme on tehnyt töitä Mikko Koskisen kanssa, joka lähti viime vuonna vetämään rekrytointia ja työnantajamielikuvaa teknologiakonsulttiyritys HIQ:lle. Nyt Mikko palaa takaisin Leidenschaftin talliin.
Mutta miksi veri veti takaisin ja mitkä ovat Mikon vahvuudet yrityskulttuurimuotoilijana?
Konkari innostuu yrityskulttuurin Due Diligence -hankkeista
“Palaan tammikuussa vanhaan tehtävääni yrityskulttuurimuotoilijana. Työroolini ei muutu merkittävästi aiemmasta, vaikka tuotteet ja palvelut ovat jonkin verran muuttuneet tässä välissä”, Mikko kertoo.
Esimerkiksi upouusi yrityskulttuurimuotoilijan sertifiointivalmennus tuo uutta potkua työhön, kun kulttuurimuotoilijoiden konkarikaartiin kuuluva Mikko vierailee valmennuksissa kouluttajana.
“Aloitin Leidenschaftilla ihan junnuna ja ensimmäiset pari vuotta tein projekteja Leidenschaftin perustajien Mona Rundbergin ja Panu Luukan sekä kokeneempien yrityskulttuurimuotoiljoiden kanssa. Sen ansiosta oppimiskäyräni oli tosi kova.”
Perinpohjainen perehdytys kantoi hedelmää: Mikko on jo useamman vuoden ajan perehdyttänyt uusia laidareita ja vetänyt lukuisia yrityskulttuurimuotoiluprojekteja. Hän kertoo omaksi vahvuudekseen, että on monissa liemissä keitetty.
“Olen vuosien varrella nähnyt paljon erilaisia tilanteita ja kulttuureita. Siksi näen nopeasti syy-seuraus-suhteita, ja olen hyvä sanoittamaan ja yksinkertaistamaan asioita. Tässä roolissa on tärkeää, että osaa sanoa monimutkaisia asioita selvästi.”
Mikko kertoo lempijuttunsa yrityskulttuurimuotoilijan työssä olevan yrityskulttuurin Due Diligence -hankkeet. Kulttuuri DD:t ovat yritysten nykykulttuurin kartoitusprojekteja, joissa haastatellaan työntekijöitä ja johtoa, seurataan palavereja kärpäsenä katossa, tutkitaan intraa ja tehdään Siqni-kysely, jossa koko henkilöstö pääsee ääneen.
Mikon mukaan Due Diligence -hankkeissa kootaan iso määrä dataa ja yrityskulttuurimuotoilijan pitää pystyä filtteröimään datasta olennaiset asiat. Pitää myös ymmärtää, miten työntekijöiden ja johdon puheet kohtaavat tai eivät kohtaa.
“Olen hyvä tässä. Ja tykkään siitä, että samalla oppii lisää erilaisista toimialoista ja bisneksistä.”
Leidenschaftin yrityskulttuuri on omaa luokkaansa
Mikko mainitsee ammatilliseksi vahvuudekseen myös rekrytointeihin, perehdytykseen ja muihin työsuhteen alkupäähän liittyvät asiat. Siksi ei ole ihme, että vaikka yrityskulttuurimuotoijan työ on aina maistunut, veti veri välillä inhouse-rooliin.
“Olin ollut tosi pitkään Leidenschaftilla ja minun piti päästä välillä näkemään ja kokemaan muutakin. Edellinen inhouse-roolini oli vuonna 2017, kun olin Smarpilla HR & Recruitment Managerina”, Mikko kertoo siitä, miksi halusi lähteä Leidenschaftilta.
Työpaikan vaihtaminen opettikin paljon.
“Opin, että konsulttimaailma on enemmän oma juttuni ainakin juuri nyt. Konsulttina pääsen vaikuttamaan suoraan useampiin yrityksiin ja ihmisiin.”
Mikko painottaakin, ettei palaa takaisin Leidenschaftille siksi, että olisi ollut tyytymätön edelliseen työpaikkaansa.
“Minua veti takaisin ennen kaikkea yrityskulttuurimuotoilijan merkityksellinen työ ja ihanat ihmiset.”
Mikko kuvailee Leidenschaftin omaa yrityskulttuuria kauniisti:
“Leidenschaftilla asiat ovat tosi hyvin ja koen olevani osa jotain muuta kuin vain työpaikkaa. Täällä on lupa olla keskeneräinen, eikä aina tarvitse pitää yllä ammatillista suojamuuria.”
Mikko kehuu myös laidareiden tapaa tukea toisia.
“Tiedän, että kotijoukot ovat aina minun puolellani, ja saan aina tarvittaessa muilta tukea. Jos en saa omista aivoista ulos jotain, niin saa sparrausapua kollegoilta.”
Mikko kertoo pitävänsä konsultin työstä erityisesti siksi, että siinä saa luvan kanssa ajatella.
“Inhouse-rooleissa ei välttämättä ole aikaa ajatella. Konsulteille taas maksetaan siitä, että ajatellaan. Lisäksi ulkopuolisten ajatuksia kuunnellaan usein paremmin kuin inhouse-roolissa olevien.”
Yrityskulttuurimuotoilulla tavoitellaan yrityksen menestystä
Lopuksi Mikko haluaa painottaa kulttuurimuotoilun vaikuttavuutta.
“Yrityskulttuurimuotoilulla on oikeasti vaikutusta työpaikkoihin ja ihmisiin, ja siihen, millaista työpaikassa on. Sillä on siten iso vaikutus ihmisten elämään, mutta myös bisneksen hyvinvointiin.”
Mikko muistuttaakin, ettei kulttuurimuotoilua oikeastaan tehdä ihmisiä varten, vaan jotta yritykset menestyisivät.
“Suomen taloudella ei juuri nyt mene kovin hyvin. Se ei johdu siitä, että tekisimme liian vähän töitä. Päinvastoin. Mutta teemme ehkä väärällä tavalla tai emme ole osanneet rakentaa kulttuuria sellaiseksi, että ihmiset haluaisivat antaa vähän enemmän yrityksen eteen.”
Mikon mukaan kilpailukyky harvemmin syntyy siitä, että maksetaan työntekijöille palkkaa satasen tai pari enemmän. Isompi vaikutus on yrityksen kulttuurilla, jonka ansiosta ihmiset haluavat antaa yritykselle kaikkensa.
“Pitkäaikaisten asiakkaiden kanssa näkee hyvin, että johdonmukaisella työllä on iso vaikutus”, Mikko summaa.
Hän rohkaisee jokaista yritystä kurkistamaan rohkeasti oman kulttuurin sisälle ja keräämään sieltä tietoa. Vain näin kulttuurista voi tehdä paremman.
“On innostavaa nähdä, miten asiat lähtee menemään oikeaan suuntaan, kun uskalletaan kehittää kulttuuria johdonmukaisesti.”