Yrityskulttuurien tavoitetilojen määrittely on antoisaa, mutta kulttuurimuotoilun oikea vaikuttavuus syntyy vasta kun kulttuureja muotoillaan tukeviksi ja eletään todeksi. HR-ammattilaisena olen viimeisen 15+ vuoden aikana saanut muotoilla HR-rakenteita, -prosesseja, -työkaluja, -palveluja ja -käytänteitä yritysten tavoitekulttuureihin sopiviksi.
Listasin alle 10 oppia, jotka nostan oman kokemukseni pohjalta keskiöön onnistuneen muotoilutuloksen takaamiseksi. Opit pohjautuvat mm. palvelumuotoilun ikonisen tuplatimantin ja Lean Service Creation palvelumuotoilu- ja tuotekehitysprosessin perusperiaatteisiin.
- Älä rakastu ja lähde toteuttamaan HR-tiimisi / johtoryhmäsi / kuukauden työntekijäsi ideoita sokeasti ilman tarkempaa ongelman tai kehitystarpeen tutkimista. Ei, vaikka kuinka rakastat kollegoitasi ja heidän ideoitaan.
- Muista aina kirkastaa liiketoimintatavoitteet muotoilutyöllesi. Ymmärrä, mitä liiketoimintaongelmaa olet ratkaisemassa. Jos et pysty kiteyttämään ongelmaa, et todennäköisesti ymmärrä ongelmaa vielä täysin.
- Ymmärrä työntekijöitäsi. Varmista, että tiedät työntekijöidesi tarpeet ja heille merkitykselliset asiat ennen kuin alat dreijata. Yhdistelmä kvantitatiivisen ja kvalitatiivisen datan keräämistä toimii yleensä hyvin.
- Jotta voit muotoilla kulttuuria, ymmärrä miten tähän päivään on tultu. Yrityksen historiatietoisuuden merkitystä ei voi aliarvioida kulttuurimuotoilijan voimavarana. Muista pitää myös yrityksen arvot ja tavoitekulttuuri suunnitteluohjureina työllesi.
- Sitouta ja osallistuta ne sidosryhmät, jotka ovat relevantteja muotoilutyösi onnistuneen toteutuksen ja käyttöönoton kannalta – yrityksen johto etunenässä. Pitchaustaidot auttavat tässä. Pitchausta (kuten mitä tahansa muutakin) oppii harjoittelemalla.
- Muotoillessasi HR-rakenteita, -prosesseja, -työkaluja ja -palveluja pyri johdonmukaiseen työntekijäkokemukseen. Pidä määrätietoisesti punainen lanka mukana kaikessa tekemisessäsi kulttuurin ja työnantajalupauksen saralla. Ymmärrä myös, mistä muotoilusta syntyy yritykselle erityistä kilpailuetua ja priorisoi tekemistäsi sen mukaisesti.
- Älä anna HR-digijärjestelmien istua kuskin paikalla muotoilutyössä. Muista, että muotoilet HR-työkaluja, -prosesseja ja -rakenteita ihmisille, et vice versa. Pidä ihminen keskiössä.
- Build-measure-learn saa jokaisen muotoilijan sydämen sykkimään. ❤️ Prototyyppien avulla viet ideat käytäntöön testattavaksi tehokkaasti ja edullisesti ja osallistutat työntekijöitä muotoiluun. Muotoilu on jatkuvaa iteratiivista kehittämistä – määrätietoista ja pitkäjänteistä sellaista.
- Muista, että hyvin suunniteltu monikanavainen työntekijän sitouttaminen on avain onnistuneeseen lopputulokseen. Haluat saada työntekijäsi käyttämään toistuvasti HR-luomuksiasi, innostumaan niistä ja puhumaan niiden puolesta muillekin vahvistaen samalla tavoitekulttuuria.
- Rakasta ja arvosta palautetta. Anna palautteen kehittää sinua muotoiluasiantuntijana eteenpäin. Itsensä jatkuva kehittäminen – olipa kohteena ihmisen psykofyysisen kokonaisuuden ymmärtäminen tai uusien organisaatio- ja johtamisteorioiden soveltaminen – on aina tärkeää. Älä aliarvioi myöskään itsereflektion voimaa.
Otan ilolla vastaan kommentteja, kysymyksiä ja palautetta kymmenen opin listastani. Mitä sinä lisäisit listaan?