Lähde mukaamme kulttuurimatkalle!

kulttuurimatkalle

Tänä keväänä me laidarit, Leidenschaftin yrityskulttuurimuotoilijat, tulemme viemään teidät, Intohimo-blogimme lukijat, kulttuurimatkalle. Minulla on ilo avata peli ja jakaa ajatuksia siitä, mitä kulttuurimatkalla tarkoitamme. Tulevissa julkaisuissamme kerromme entistä enemmän tosielämän tarinoita siitä, minkä piti muuttua, mitä piti oivaltaa ja mitkä asiat nostaa valokeilaan, jotta yrityskulttuurista saatiin voittava. Toivottavasti nautitte matkasta kanssamme ja osallistutte aktiivisesti keskusteluun.

Miksi matka eikä päiväretki?

Kuinka vaikuttavaa yrityskulttuurityö on, jos sitä tehdään kerran vuodessa johtoryhmäkokouksen yhteydessä? Miten me laidarit voimme auttaa asiakkaitamme saamaan aikaan pysyviä muutoksia? Näitä kysymyksiä me kysyimme itseltämme viime vuonna. Pohdimme omien lähestymistapojamme kehittämistä ja vaikutusmahdollisuuksiemme syventämistä, jotta asiakkaamme saavat aikaan toivomansa muutoksen. Meidän olemassaolomme tarkoitus on tehdä suomalaisesta työelämästä intohimoisempaa, joten kuinka sen teemme on meille olemassaolomme kannalta olennainen kysymys.

Blogini tarkoituksena ei ole väheksyä yksittäisten kulttuuriprojektien merkitystä – päinvastoin. Yksittäiset projektit ovat usein matkan ensimmäinen etappi, jonkun isomman oivalluksen alku. Yrityskulttuurityön tulisi kuitenkin aina olla matka, ei päiväretki. Matka, jonka määränpää on niin kutkuttava, että melkein halkeaa innosta, mutta joka itsessään ja eritoten loistavan seuran vuoksi, on jännittävä, opettavainen, pelottava ja innostava. Yrityskulttuuria ei muuteta tai rakenneta yhdessä yössä ja usein intensiivisten työpajojen jälkeen oikea työ vasta alkaa. Siksi kehitystyötä kannattaa lähestyä matkana, jonka jokaiselle etapille on varattava hyvin aikaa.

Matkakumppaniksi asiantuntija

Kun yrityskulttuuri tunnistetaan strategisesti tärkeäksi teemaksi, halutaan tehdä muutos ja saada aikaan vaikutus, on yrityksen käytävä läpi seuraava prosessi:

  1. On tultava tietoiseksi yrityskulttuurin nykytilasta ja tavoitetilasta
  2. Muotoiltava ja rakennettava kulttuurin rakenteet tavoitetilaa tukeviksi
  3. Elettävä uudistettua/määritettyä yrityskulttuuria todeksi, joka päivä.

Ensisilmäyksellä edellä mainittu voi vaikuttaa joltain, jonka voi tehdä vuodessa. Todellisuudessa aikaikkuna on useimmiten pidempi. Ja kun ensimmäinen kierros on menty läpi, alkaa uusi kierros. Miksi näin? Siksi, että yrityskulttuuri on yhtä elävä organismi kuin yrityksesi ihmiset. Sitä kannattelevat hyvin määritetyt, todeksi eletyt arvot, mutta se saa vaikutteita uusista ihmisistä, pandemioista ja bisnekseen liittyvistä kasvupäätöksistä. Siksi sen ymmärtäminen ja huoltaminen on jatkuvaa tekemistä.

”Elämämme tärkeimmät matkat eivät osu lomaviikoille, vaan ne ovat osa tavallista arkeamme.”

Yrityskulttuurimatkalle lähtö vaatii, että yrityksen johto on valmis avaamaan Pandoran lippaan, katsomaan totuutta silmiin ja kehittymään myös itse muiden mukana. Kulttuurimatka on myös investointi. Siihen sitoudutaan pidemmäksi aikaa, eikä se missään nimessä ole lepoloma. Tämän voin kuitenkin luvata: Kun kulttuurimatkan taittaminen alkaa kantaa hedelmää, tuntuu päämäärän saavuttaminen paremmalta kuin loma Kreetalla, Balilla tai New Yorkissa. Elämämme tärkeimmät matkat eivät osu niille viidelle viikolle vuodessa, kun olemme lomalla, vaan niille, joina elämme tavallista arkeamme.

Sinun ei tarvitse tehdä kulttuurimatkaa yksin. Entisenä toimitusjohtajana voin sanoa, etten itsekään osannut tehdä yrityskulttuurityötä yksin tai edes joryni kanssa. Nyt yrityskulttuurimuotoilijana voin sanoa, ettei olisi tarvinnut eikä kannattanutkaan. Olemme iloksemme saaneet tehdä yrityskulttuuriprojekteja ja pidempiä kulttuurimatkoja jo monien hienojen yritysten kanssa ja meistä saa jatkossakin innostuneen, asiantuntevan ja suoran oppaan, heti siinä vaiheessa, kun sinä olet valmis matkaan.

Tämä ei ole vain sanahelinää vaan totisinta totta. Tänä(kin) keväänä olemme käynnistäneet lukuisia kulttuuriprojekteja ja jokainen kollegani on interim henkilöstö-/kulttuurijohtajana jossakin asiakasyrityksessämme. Vain teot muuttavat maailmaa, annathan meidän auttaa.

Lue lisää HRaaS-casesta Kotipizza.