CASE – cloud2
Yrityskulttuurimatka toi Cloud2:lle selkeyden päätöksentekoon.
Suomalainen pilvitalo Cloud2 halusi nostaa työntekijäkokemuksen toiminnan keskiöön, jotta tulevaisuuden kasvualusta olisi hedelmällinen. Matalassa organisaatiossa työskennellään suurella sydämellä ja vaikka yrityskulttuuria ei ollut tietoisesti johdettu, monessa asiassa oli kuitenkin onnistuttu. Yrityskulttuurimatka Leidenschaftin kanssa aloitettiin alkuvuodesta 2020.
Cloud2:n lähtötilanne
- Tarve erottua houkuttelevana työnantajana kilpaillulla IT-alalla
- Työntekijäkokemus haluttiin nostaa tekemisen keskiöön
- Identiteetti vielä hakusessa, haluttiin yrityskulttuurista tietoista ja johdettavaa
- Kovassa kasvussa työntekijöiden jaksaminen kovilla, merkkejä uupumuksesta
- eNPS vielä hyvä, mutta pientä laskua havaittavissa
- Tiimien välillä siiloutumista
Pilvipalvelutalo Cloud2 oli alkuvuodesta 2020 saavuttanut 30 työntekijän rajapyykin ja omalla esimerkillä johtaminen kävi aina vain haastavammaksi. Johtoryhmä luki Panu Luukan Yrityskulttuuri on Kuningas –kirjan, joka iski monella tapaa. Yhtiössä päätettiin nostaa työntekijäkokemus tekemisen ytimeen.
Matkanjohtajiksi valittiin Leidenschaftin yrityskulttuurimuotoilijat Heli Rautjärvi ja Mikko Koskinen. He käärivät hihansa ja aloittivat työn Cloud2:n nykykulttuurin kartoittamisella, yrityskulttuurin due diligencella.
Koko henkilökunta haastateltiin ryhmissä, seitsenhenkisen johtoryhmän kanssa käytiin yksilöhaastattelut. Siqni-kysely toimi työntekijäkokemuksen mittarina. HR-auditissa sukellettiin käytännön arkeen ja selvitettiin kaikki yrityskulttuuriset rakenteet; miten ne on kirjattu ja miten ne tällä hetkellä toimivat. Myös intra ja viestintä käytiin läpi, yksikään kivi ei jäänyt kääntämättä.
Johtoryhmä määritteli Leidenschaftin kanssa yritykselle sellaisen tavoitekulttuurin, joka mahdollistaa Cloud2:n liiketoimintatavoitteiden saavuttamisen. Tämä tavoitekulttuuri toimi peilinä nykykulttuurille; mitä pitäisi vahvistaa ja mitä muuttaa, jotta tavoitekulttuurista tulisi totta? Näin saatiin aikaan myös 12 kohdan kehityslista.
Kaiken tutkitun pohjalta Leidenschaft muotoili Cloud2:lle arvot, jotka kuvastavat toimintaa ja toimivat ohjenuorana työntekijöille. Innostavista arvoista saa läpileikkaavan teeman kaikkeen tekemiseen. Arvot lanseerattiin henkilöstölle näyttävästi koronasuvannon aikaan syyskuussa 2020. Lanseeraukseen panostettiin isosti. Oli teetetty tarroja, kylttejä, julisteita ja toteutettu jopa arvovideo sekä näytelmä. Joka tiimiin ja tasoon mietittiin, miten arvoista tehdään totta arjessa. Sittemmin uudet arvot ovat tuoneet yritykseen parempia asiakkuuksia niin, että sekä asiakkaat että työntekijät voittavat.
Asiakkaan suusta
“Arvot ovat tuoneet selkeää linjaa ja tukea päätöksentekoon. Arvotyö on ollut koko homman ytimessä. Olemme äärimmäisen tyytyväisiä yhteistyöhön Leidenschaftin kanssa, meni enemmän kuin nappiin.”
– Isabella Pikkarainen, HR-päällikkö, Cloud2
Siqni osana OKR:ää
Yrityskulttuurimatka jatkui strategiatyöpajalla, jossa kulttuurin painopisteiksi valittiin innostaminen ja tavoiteasetanta. Työpajassa pureuduttiin siihen, miten liiketoimintatavoitteet valutetaan läpi organisaation niin, että toiminta on arvojen mukaista, porukka innostuu ja kokee työnsä merkitykselliseksi. Miten mitataan oikeita asioita ja tekeminen on samalla liiketoiminnallisesti järkevää.
Siqni otettiin Cloud2:lla osaksi johdon OKR:ää. Yrityksessä on sittemmin panostettu johtamisen kehittämiseen, muutettu tiimirakenteita ja kehitetty käytännön prosesseja. Kaikki Siqni-kyselyn tehneet työntekijät toistivat kevyemmän Siqni Trend -kyselyn, jotta voitiin peilata tehtyjen muutosten vaikutuksia. Tarkoituksena on varmistaa, että suunta todella on oikea.
Asiakkaan suusta
“OKR:ssä yksi objektiivi on henkilöstötyytyväisyyden tietyllä tasolla pitäminen, Siqni toimii tässä mittaamistapana ja sille on asetettu tietyt tavoitteet.”
– Henri Grönlund, toimitusjohtaja, Cloud2
Rohkeasti omannäköistä arkea
Siqni-kysely on jalkautettu arkipäivän johtamiseen. Jokaisen yksilöllisiä merkityksellisiä asioita käydään läpi one-to-one -keskusteluissa.
Cloud2 uskaltaa vaalia omannäköistä yrityskulttuuria, joka houkuttelee oikeita osaajia. Kulttuuristrategiatyö jatkuu vielä vuonna 2021. Arvoista on tullut läpileikkaava teema kaikessa tekemisessä.
Lue, miten Leidenschaft määrittää yrityskulttuurin.
Mitä teimme Cloud2:lla?
- Yrityskulttuurin nykytilan selvitys (KulttuuriDD)
- Tavoitekulttuurin määrittely
- Arvojen muotoilu ja tuominen arkeen
- Siqni osaksi johdon OKR:ää (Siqni ja Siqni Trend)
- Työnantajakuvan kirkastaminen ja EVP
- Kulttuuristrategiatyö
Cloud2 on suomalainen pilvipalvelutalo, joka auttaa asiakkaita siirtymään pilveen ja menestymään pilvessä julkisia pilvipalveluita hyödyntäen. Yhtiö kasvaa markkinan tahdissa 20–30 prosentin vuosivauhdilla ja työllistää tällä hetkellä noin 40 osaajaa.
Tiimi
Mikko Koskinen
Yrityskulttuurimuotoilija
041-437 4003
mikko@leidenschaft.fi
OTa yhteyttä
Piditkö lukemastasi?
Jätä yhteystietosi, niin vaihdetaan ajatuksia yrityskulttuurinne tavoitteellisesta kehittämisestä. Kanssamme vietetty tunti ei vielä tähän mennessä ole vienyt yhtään organisaatiota taaksepäin.