CASE – sospro rekrytointi

Kulttuuri esille rekrytoinnissa

Sospro haluaa edelleen kasvaa ja uudistua, ja tämän yritys lupaa myös yli 300 työntekijälleen. Työnantajamielikuva kaipasi kuitenkin päivitystä, siksi Sospro kääntyi Leidenschaftin puoleen. Yritys tarvitsi erottuvan työnantajalupauksen sekä toimintamallin sujuvaan ja laadukkaaseen rekrytointiin.

Girl wearing red covered gloves holding snow with Merry Christmas greeting

Sospron lähtötilanne

  • Sosiaaliala on perinteisesti vähän hajuton eikä vahvasti erottuva työnantajaviestintä ole vielä yleistä.
  • Sospro tarvitsi erottuvan työnantajalupauksen. Sellaisen, joka viestii Sospron edelläkävijyydestä.
  • Tarvittiin toimintamallit ja selkeä sanoma rekrytointiin. Eri yksiköissä olisi näin mahdollista rekrytoida juuri Sospron kulttuuriin sopivia henkilöitä.
  • Haluttiin urasivut ja rekrytointityökalu, joka edustaa Sospron yrityskulttuuria ja henkeä.

Erottuva työnantajakuva ja toimiva malli rekrytointiin

Leidenschaft muotoili Sosprolle erottuvan työnantajalupauksen ja toimintamallit sujuvaan ja laadukkaaseen rekrytointiin. Projektissa hyödynnettiin palvelumuotoilun menetelmiä, ja ratkaisut pohjautuvat vahvaan työntekijäymmärrykseen. Leidenschaftin Tiina ja Siina ammensivat Sospron yrityskulttuurin ydintä haastattelemalla laajasti Sospron työntekijöitä ja esihenkilöitä. Tämän pohjalta oli mahdollista muotoilla todellista yrityskulttuuria kuvaava työnantajaviesti sekä yhteinen tapa rekrytoida ja viestiä potentiaalisille työnhakijoille.

Uuden urasivun ja rekrytointimallin luomisessa tehtiin tiivistä yhteistyötä Sospron alueorganisaatioiden kanssa ja he pääsivät mukaan kehittämään uutta tapaa rekrytoida. Alueorganisaatiot otettiin myös mukaan urasivun sisällön rakentamiseen ja kuvitukseen. Alueet saivat itse kuvata omaa työyhteisöään tuleville työnhakijoille, jotta uudet Sosprolaiset tietävät varmasti mihin ovat tulossa. Eräs hiljattain Sosprossa aloittanut esihenkilö totesi yhteisessä kehityspalaverissa, että “Tämä yhteinen tilaisuus teki minusta kerralla aidon Sosprolaisen”.

asiakkaan suusta
Teemu Annala

”Sen lisäksi, että Leidenschaftin tiimillä on paljon osaamista, niin vähintään yhtä tärkeää onnistuneelle lopputulokselle oli tiimin kannustava, innostunut ja positiivinen asenne yhteiseen tekemiseen. Se antoi energiaa ja uskoa johtoryhmällekin viedä työ maaliin. On aina mukavaa tehdä töitä yhdessä ihmisten kanssa, jotka osaavat ja uskovat asiaansa, ja ovat siitä ylpeitä. Se johtaa tavallisesti hyviin asioihin ja tehtävälle asetetut tavoitteet saavutetaan. Näin onnellisesti meille kävi Leidenschaftin kanssa.

 

Teemu Annala
Sospro

Rekrytoinnin uusi aika 

Kirkastettu työnantajakuva, vahva työnantajalupaus sekä rekrytoinnin toimintamallit auttavat Sosprota viestimään heidän ainutlaatuisesta yrityskulttuuristaan ja myös elämään yrityskulttuuria todeksi. Työnhakijoille Sospro näyttäytyy entistä houkuttelevampana työnantajana. Työntekijöiden ylpeys omasta työnantajasta vahvistuu. Uusilla urasivuilla on esillä työntekijöiden itse kirjoittamia uratarinoita sekä kuvia Sospron arjesta. Myös toimipaikkojen kuvaukset ovat työntekijöiden itse kirjoittamia. Kaikista tärkeimpänä Sospron asiakkaat, lapset ja nuoret, ovat myös päässeet kertomaan omista kokemuksistaan suoraan urasivuille, jotta työnhakijat ymmärtävät, kuinka merkityksellistä työtä Sosprolla tehdään!

Nyt Sosprolla on juuri heidän kulttuuriaan kiteyttävä työnantajalupaus, työnhakijoita vahvemmin puhutteleva uraosio, yhteinen malli laadukkaaseen työnhakijaviestintään sekä jaettu aito innostus asiasta. Projektin toteutus mahdollistaa rekrytoinnin laatumittarien seurannan ja rekrytointiprosessin jatkuvan kehittämisen.

Mitä teimme Sosprolla?

  • Ennen rekrytoinnin muotoilua määrittelimme tavoitekulttuurin johtoryhmän kanssa
  • Haastattelimme työntekijöitä ja esihenkilöitä Sospron kulttuurista ja rekrytoinnista
  • Loimme uudenlaisen sanoman Sospron työnantajakuvan tueksi
  • Rakensimme uudet urasivut yhdessä Sosprolaisten kanssa
  • Annoimme uusia ajatuksia rekrytointiprosessin muokkaamisen tulevaisuudessa
  • Valmensimme johtoa ja esihenkilöitä kulttuurin mukaisesta rekrytoinnista
  • Lue lisää palvelusta: yrityskulttuurin muotoilu.
Sospro logo

Sospro on sosiaalialan ennakkoluuloton edelläkävijä, jolla on lastensuojelun yksiköitä useilla paikkakunnilla Suomessa. Yritys tuottaa monipuolisia lastensuojelun sijaishuollon ja jälkihuollon palveluita sekä avopalveluita. Jokainen työntekijä on osa yhteisöä, jossa osaamista arvostetaan ja jossa saa vaikuttaa. 

Tiimi

Tiina Laine

yrityskulttuurimuotoilija
+358 40 018 4953
tiina@leidenschaft.fi

OTa yhteyttä

Piditkö lukemastasi?

Jätä yhteystietosi, niin vaihdetaan ajatuksia yrityskulttuurinne tavoitteellisesta kehittämisestä. Kanssamme vietetty tunti ei vielä tähän mennessä ole vienyt yhtään organisaatiota taaksepäin.