CASE – FINGERSOFT

Peliyhtiö Fingersoftissa strategia ja olemassaolon tarkoitus kiteytyy arvoihin

Oululainen Fingersoft on käynyt viime vuosina läpi merkittävää kasvua. Jotta yritys voisi kasvaa jatkossa, mutta säilyttää silti mutkattoman ja ketterän luonteensa, johto päätti muotoilla arvot uudestaan. Fingersoft valitsi Leidenschaftin kumppaniksi kulttuurimatkalle kirkastamaan arvot ja tavoitekulttuurin.

Tästä lähdimme

Viime vuosina oululainen peliyhtiö Fingersoft on kaksinkertaistanut henkilöstönsä määrän ja työllistää nyt noin sata henkeä Oulussa ja Helsingissä. Arvot eivät enää kuvanneet kulttuuria kokonaisuudessaan: ihmisten oli vaikea muistaa ne, eivätkä ne siksi olleet läsnä arjessa. Arvojen laatimisesta oli jo joitakin vuosia, joten oli aika palata perusasioiden pariin. 

Fingersoft muotoili arvonsa uudestaan yhteistyössä Leidenschaftin kanssa. Arvojen rinnalla kirkastettiin myös organisaation tavoitekulttuuri. Yrityksen on tunnistettava, minkälaisen kulttuurin se tarvitsee menestyäkseen – ja sitten laadittava arvot ja strategia, jotka kuljettavat kohti tätä haluttua tulevaisuutta.

Näin työskentelimme

  • Järjestimme kaksi ryhmähaastattelua työntekijöille. 
  • Laadimme henkilöstölle kyselyn, jossa koko henkilökunnalla oli mahdollisuus kertoa näkemyksistään yrityskulttuurin vahvuuksista ja kehitystarpeista.
  • Järjestimme laajennetulle johtoryhmälle kahden päivän työpajan, jossa muotoiltiin Fingersoftin tavoitekulttuuri. Työn tukena käytettiin henkilöstöltä työpajoissa ja kyselyllä kerättyjä ajatuksia. 
  • Työstimme arvoja edellisten työvaiheiden perusteella, minkä jälkeen esittelimme ne asiakkaalle ja viimeistelimme ne yhdessä asiakkaan kanssa. 
  • Tuimme Fingersoftia arvojen lanseerauksen ja käytäntöön viemisen suunnittelussa.

Tulokset

+ Fingersoftille laadittiin uudet arvot. Ne vastaavat organisaation tavoitekulttuuria ja luonnetta mahdollistaen yrityksen tulevaisuuden menestyksen. Niissä on säilytetty peliyhtiön ketterä ja mutkaton luonne, ja otettu samaan aikaan huomioon kasvavan henkilöstön mukanaan tuomat muutokset. 

+ Organisaatiossa vallitsee yhteinen näkemys tavoitellusta kulttuurista. 

+ Fingersoft on alkanut rakentaa tavoitekulttuuria todeksi viemällä arvoja käytäntöön esimerkiksi osaksi kehityskeskusteluja, perehdyttämistä ja muita johtamisen rakenteita. Yhteisissä kokouksissa käydään myös läpi esimerkkejä kollegoiden arvoteoista, eli arvojen mukaisesta toiminnasta.

Fingersoft palasi juurilleen uusien arvojen ja tavoitekulttuurin avulla

Uudistettujen arvojen avulla Fingersoftin johto halusi luoda entistä vahvempaa yhteisymmärrystä yrityksen suunnasta ja tehdä erityisesti päätöksenteosta ketterämpää. Kun jokainen voi nojata ja sitoutua päätöksenteossaan yhdessä hyväksyttyihin arvoihin, ei tarvita yksityiskohtaista ohjeistusta tai kankeaa byrokratiaa.  

“Arvot mahdollistavat sen, että pystymme kokeilemaan uusia asioita helpommin ja mukautumaan erilaisiin tilanteisiin ketterämmin. Halusimme keventää johtamisen rakenteita ja antaa työntekijöille lisää omistajuutta”, sanoo toimitusjohtaja Teemu Närhi

Fingersoftin henkilöstö on viime vuosina kasvanut vauhdilla. Pienemmässä organisaatiossa asioita oli helpompi edistää oma-aloitteisesti ja ketterästi, ja pelkistetyimpiin arvoihin oli helpompi nojata. Kasvun johtamisessa havaittiin kuitenkin nopeasti haaste. 

“Pienelle porukalle luontevat ja toimivat käytännöt muuttuvat raskaiksi, kun ihmismäärä kasvaa”, sanoo Fingersoftin HR-johtaja Elina Yrttiaho

Fingersoftin uudelleen määritetyt arvot kuuluvat nyt näin:

  • Own It and Make It Happen
  • Dare to Experiment and Grow
  • Keep It Real and Respectful
  • Play and Win as One Team

Arvot ovat nyt aiempaa lähempänä Fingersoftin alkuperäistä toimintaeetosta: työntekijät voivat esimerkiksi tehdä enemmän päätöksiä itsenäisesti ja useammat ideat voivat edetä käytäntöön ilman erillistä hyväksymisprosessia. 

Arvot ja niiden mukainen johtaminen arjen konkreettisena tukena

Teemu Närhen mukaan yritykselle on tärkeää toimia kaikessa tiettyjen arvojen ja uskomusten mukaisesti. 

“Meille on alusta asti ollut selvää että tekeminen lähtee arvoista: miten me toimimme ja miten emme toimi. Kulttuuri, strategia ja arvot tukevat toisiaan ja vievät meitä oikeaan suuntaan”, hän sanoo. Närhi kiitteleekin Leidenschaftin asiantuntijoita erityistesti ‘uskomattoman hyvästä’ fasilitoinnista, jonka avulla yrityksen tärkeää kivijalkaa saatiin vahvistettua.

Kun arvot, strategia, visio ja missio on luotu, yritystä on johdettava niiden mukaisesti. Yrttiahon mukaan tärkeä lähitulevaisuuden prioriteetti on johtamisen periaatteiden muotoilu ja arvojen konkretisoiminen entistä vahvemmin osaksi yrityksen toimintaa tukien aloitettua kulttuurimatkaa. Esimerkiksi kehityskeskustelumallia ollaan uudistamassa niin, että keskustelujen rakenne nojaa entistä vahvemmin arvoihin ja niiden mukaiseen toimintaan. 

“Arvot ohjaavat sitä, miten meillä rekrytoidaan, palkitaan, kehitetään osaamista ja kunnioitetaan kollegoita”, Yrttiaho summaa. Kasvua ja muutosta on selkeämpi johtaa, kun yrityksessä on yhtenäinen viesti tulevaisuuden suunnasta ja siitä, mitkä asiat ovat sille tärkeitä. Närhi jatkaa:

“Selkeä arvopohja ja sen ympärille rakennettu toimintakulttuuri tuo meille ketteryyttä. Pystymme sen ansiosta helpommin kokeilemaan uusia asioita ja mukautumaan erilaisiin tilanteisiin, mikä puolestaan näkyy parhaimmillaan liiketoimintatavoitteiden täyttymisessä.” 

Vaikka arvot muotoiltiin uudestaan, yrityksen ydin säilyi

Arvojen ja tavoitekulttuurin muotoilu tehtiin pääasiassa johtoryhmän ja henkilöstön työpajojen pohjalta, ja matkalla hyödynnettiin myös erillisen henkilöstölle tehdyn kyselyn tuloksia.

“Oli hieno hetki, kun kävimme omistajien ja johdon kanssa läpi henkilöstön näkemyksiä tavoitekulttuurista. Ne olivat hyvin yhdenmukaisia omien ajatustemme kanssa. Arvotkin oli helpompi esitellä, kun niiden laatimisessa ei ollut merkittäviä ristiriitoja”, Yrttiaho sanoo. 

Hän korostaa, ettei uusia arvoja ole luotu täysin puhtaalta pöydältä, vaan ne ovat linjassa aiempien versioiden kanssa. Nyt sanoituksissa mennään syvemmälle ja konkretisoidaan, minkälaista arvojen mukainen käytös työpaikalla on ja ei ole. Yksinkertaisimmillaan kyse on siitä, että toisten aikaa kunnioitetaan tulemalla kokoukseen tasan silloin, kun se alkaa. 

Tekemisen meininkiä ja yhteistä suuntaa korostettiin myös paikan päällä Oulussa järjestetyssä lanseeraustilaisuudessa, jossa koko Fingersoftin satapäinen henkilöstö kokoontui keskustelemaan arvoista ja viettämään aikaa yhdessä.

“Firma on syntynyt tekemisen kulttuurista. Sitä haluamme aina painottaa,” Yrttiaho sanoo.

Asiakkaan suusta

Arvot mahdollistavat sen, että pystymme kokeilemaan uusia asioita helpommin ja mukautumaan erilaisiin tilanteisiin ketterämmin. Halusimme keventää johtamisen rakenteita ja antaa työntekijöille lisää omistajuutta.”

Teemu Närhi, toimitusjohtaja, Fingersoft

Fingersoft on oululainen mobiilipeliyritys, joka tunnetaan erityisesti Hill Climb Racing -pelisarjasta. Vuonna 2012 perustettu yritys on kasvanut kansainvälisesti tunnetuksi pelistudioksi, jonka pelejä on ladattu yli 2,5 miljardia kertaa maailmanlaajuisesti. Fingersoftin kulttuurissa korostuvat luovuus, työn ilo ja rento, itseohjautuva tekemisen tapa.

OTa yhteyttä

Keskustellaanko yrityskulttuurin kehittämisestä?

Ota yhteyttä!

Emmi Kantonen

johtaja, asiakkuudet ja palvelut

Emmi keskustelee kanssasi mistä tahansa haasteesta tai mahdollisuudesta, jonka äärellä olet. Jos hyvin käy, voimme löytää yhdessä ratkaisun haasteisiisi. Olemme myös rohkeita sanomaan ei, jos emme ole parhaimmillamme haasteesi ääressä.

emmi@leidenschaft.fi

0503708419

Tai jätä viesti, niin olemme sinuun yhteydessä!

Jätä yhteystietosi, niin vaihdetaan ajatuksia yrityskulttuurinne tavoitteellisesta kehittämisestä. Kanssamme vietetty tunti ei vielä tähän mennessä ole vienyt yhtään organisaatiota taaksepäin.