Solitan sielun metsästys

Solita on 750 hengen kansainvälinen teknologia-, strategia- ja design- yritys, joka on viime vuosina kasvanut huimasti sekä Suomessa, että kansainvälisesti. Solita on pitkään panostanut kulttuurin johtamiseen ja se toimi kimmokkeena myös Leidenschaftin kumppanuuden alkamiseen.

Solita on aina halunnut kehittyä ja mennä eteenpäin. Vuonna 2016 johtoryhmä pysähtyi jälleen kerran miettimään missä tällä hetkellä ollaan, takana oli muutaman vuoden kova kasvupyrähdys ja isompia kulttuurimittauksia ei oltu tehty viimeisten vuosien aikana, Suomen parhaat työpaikat -tutkimukseen osallistumisesta ja suuresta arvojen kirkastusprojektistakin oli kulunut jo muutama vuosi.

Kasvuvauhti kuitenkin nopeutui ja yritys alkoi lähennellä jo 500 työntekijän rajaa, kulttuuri oli siis väkisinkin isossa muutoksen vaiheessa. Johto ymmärsi, että nyt on toimittava, eikä voida jäädä laakereille makaamaan.

Tähtäimessä sielun määritys

Syksyllä 2016 Leidenschaft toteutti Solitalle kulttuuri DD-projektin, joka nimettiin oivasti Solitan Sielun metsästykseksi. Projekti tehtiin kahden laidarin Panun ja Johannan voimin. Projekti lähti nopeasti ja sujuvasti liikkeelle, koska projektiin oli alusta asti sitoutunut Solitan silloisen kulttuurikaksikon HR-johtaja Jonne Sepän ja rekrytointijohtaja Kati Kitin ohessa myös koko johtoryhmä. Haastattelujen aikataulutukset, workshopit ja muut puheenvuorot saatiin sovittua heti kättelyssä. Viestinnän osuus erityisesti näin ison porukan kanssa oli erittäin tärkeässä roolissa, sen takia panostimme siihen Solitan projektitiimin kanssa erityisen paljon. Ajallisesti projekti vei noin kaksi kuukautta, jonka aikana kierrettiin perusteellisesti silloiset toimipisteet Helsinki, Tampere ja Oulu.

Sielu sanoitettuna

Vaikka tutkimusosio vie DD:ssä suurimman osan ajallisesti, ovat analyysi ja purkuosion suunnittelu ja sanoitus, se kaikkein tärkein osuus. Työstämme tätä osiota työpareina ja intensiivisesti varaten siihen peräkkäisiä päiviä, jotta sisällöntuotanto ja ideointi on mahdollisimman tehokasta. Analyysi esitetään yleisimmin ensin johtoryhmälle, jonka jälkeen materiaali levitetään, organisaatiosta riippuen, erilaisin menetelmin jokaiselle yksilölle. Suosimme itse koko materiaalin jakamista kaikille, sillä läpinäkyvyys on lopulta kaikkien etu. Viestinnän keinot tietysti vaihteleva esimerkiksi yrityksen koon mukaan paljonkin. Autamme myös tämän osion ideoinnissa ja annamme ideoita/neuvoja.

Solitan johtoryhmä oli ihanteellinen yhteistyökumppani ja yleisö tällaisen projektin purkuun. Harvoin tapaa yhtä nöyrästi ja intensiivisesti tuloksia ja analyysia vastaanottavia henkilöitä, jotka haastavat kyllä oikeissa kohdissa. Johtoryhmä sisäisti palautteen todella nopeasti, ilman defenssiä. Tämä, jos jokin, on hieno ominaisuus ja kuvaa omalla tavallaan myös Solitan yrityskulttuuria.

Pääsimme purun yhteydessä myös Leidenschaftin suosittamiin, priorisoituihin toimenpiteisiin, jotka otettiin hyvin vastaan.

Tarinoinnista työhön

Purun jälkeen pohdimme johtoryhmän kanssa yhdessä, miten valittuja teemoja tulisi työstää ja kenen johdolla. Talon sisältä löytyi moneen omistaja/vastuuhenkilö, mutta huomasimme nopeasti, että lisäkäsipareja ja osaamista tarvittiin talon ulkopuolelta. Projektissa aktiivisesti mukana ollut Johanna kiinnitettiin Solitalle muotoilemaan sovittuja rakenteita ja osa-alueita. Kaiken kaikkiaan Johanna teki töitä Solitalle kaksi vuotta. ? DD-projekti toimi hyvänä lähtölaukauksena pitkäaikaiselle kumppanuudelle.

Ensimmäiset tuotokset purun jälkeen olivat Solitan työnantajalupaukset, joiden materiaali saatiin pitkälti tekemämme analyysin pohjalta. Toisena pidempänä projektina oli skaalautuvan perehdytysprosessin muotoilu.

Fiilikset DD-projektista molemmin puolin

Laidari-Johannan kiteytys:

Solitan kanssa on aina ilo tehdä töitä, tämä on yksi hienoista esimerkeistä, miten systemaattinen työ kulttuurin eteen toimii. Tekijänä on ihana päästä nopeasti toimiin ja on mahtavaa, että asiakas ymmärtää työn arvon heti kättelyssä ja on jo valmiiksi varautunut omalta puoleltaan projektivastaavalla/tiimillä. Työtä tehdään aina yhdessä, kulttuurin johtamista ei voi ulkoistaa.

Asiakkaan suusta kuuluu totuus, Solitan toimitusjohtaja Jari Niska:

Tämä projekti oli vuonna 2016 yksi tärkeimmistä sisäisistä kehityshankkeistamme. Jo vuosia jatkunut vahva orgaaaninen kasvu oli vienyt fokuksemme vahvasti liiketoiminnan kehittämiseen ja meidän tärkein voimavara, ihmiset, oli jäänyt paitsioon. Tämän projektin avulla otimme jälleen ohjat omiin käsiimme kulttuurimme kehittämisestä ja sitä työtä on jatkettu systemaattisesti aina tähän päivään asti. Ja työ jatkuu edelleen. Leidenshaft yhteistyökumppanina oli juuri oikeanlainen sparrari, jota me tuossa vaiheessa tarvitsimme. Ilman heitä tämä hanke ei olisi onnistunut. Suuri kiitos Panulle ja ennen kaikkea Johannalle tästä hankkeesta ja myös vuosia jatkuneesta yhteistyöstä. On ollut ilo työskennellä teidän kanssanne näinä vuosina. Yrityskulttuurihankkeissa suosittelen vahvasti Leidenshaftia. Ovat tässä lajissa Suomen parhaita.