Palautteen antaminen muodostuu sämpylöiden ja pihvien sijaan teoista

Palaute. Tuo organisaatioiden ”ikuisuusongelma”, josta sataa risuja henkilöstökyselyissä vuodesta toiseen. Miten taklata tämä vitsaus, josta ajoittain syytetään myös suomalaisuutta – kun ei meillä oo tapana… Kun ei tähän meidän suomalaiseen kulttuuriin kuulu kehu. Riippumatta siitä, johtuuko palautepuutoksemme äidinmaidosta saadusta kansanvaivasta, kyse on niin vaikuttavasta johtamisen työvälineestä, että sitä ei voi tällaisten selityksien varjolla sivuuttaa. Siksipä tässä lyhykäisyydessään kolme kovaa koota, joilla saat lisättyä palautteen antoa omassa johtamisessasi.

Kannusta

Se, mitä toiselta odotamme ja miten sen hänelle viestimme, ennustaa merkittävämmin hänen tulevaa suoriutumistaan kuin mikään muu yksittäinen tekijä. Kun odotamme toisen onnistuvan ja kerromme sen myös hänelle, hänen onnistuu todennäköisemmin, kun ilman tätä kannustusta. Kannustamisella on positiivinen vaikutus yksilön lisäksi myös koko yhteisöön. Kukapa meistä ei haluaisi työskennellä ympäristössä, jonka kulttuurissa kannustaminen on arkipäivää.

Korjaa

Mieti henkilöä jota arvostat. Onko hän henkilö, joka on aina vaan ylistänyt tekemistäsi? Vai onko hän se, joka on osannut ohjata tekemistäsi oikeaan suuntaan? Väitän, että jälkimmäistä. Meitä ihmisiä kun yhdistää vahvasti kaksi asiaa. Tarve tulla hyväksytyksi sekä halu oppia. Kun korjaava palaute ei horjuta hyväksytyksi tulemisen kokemustamme, otamme sen ilomielin vastaan oppiaksemme uutta ja kehittyäksemme. Korjaavasta palautteesta tulee tehdä arkipäiväinen oppimisen mahdollistava työväline. Onnistut tässä, kun seuraavan kerran nähdessäsi oppimismahdollisuuden – avaat suusi ja kerrot korjaavan palautteesi.

Kehu

Kun kaksi edellistä Koota on hyppysissä, ihmiset eivät mene rikki kehuista (harva menee muutenkaan). Kehuminen on kivaa ja siitä tulee myös itselle hyvä mieli. Tästä johtuen kehussa piilee myös vaara –  aiheettomasti annettu kehu on myrkyllinen. Se voi antaa aiheettomien kehujen kohteena olevalle näennäisen onnistumisen tunteen, ja samalla ohjata toimintaa täysin väärään suuntaan. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että varmuuden vuoksi kannattaa jättää kehumatta. Väitän, että joka tunti ympärilläsi tapahtuu vähintään viisi kehun arvoista asiaa. Jos et ole luontainen kehuja, aseta itsellesi numeerinen kehutavoite päivälle. Pikkuhiljaa kun huomaat sen voiman, siitä tulee sinulle normaali tapa toimia.

Usein mietitään, että miten se palaute annetaan ”oikein”. Harmillista on, että asiaa pohtiessa moni palaute jää antamatta. ”Täydellisesti” muotoillun palautteen sijaan tärkeintä on, että kannustat, korjaat ja kehut arjessa aidosti sekä vilpittömästi aina tarkoittaen sanomaasi. Kun pidät yleisen ilmapiirin kannustavana ja annat kehun AINA kun siihen syytä, myös korjaava palaute otetaan ilomielin vastaan. Palautteen avulla autat ihmisiä suoriutumaan paremmin. Ja kyllä, heille voi samalla tulla myös parempi fiilis. Molemmat edistävät liiketoimintaasi, joten otathan palautteenantokulttuurin kehittämisen prioriteetiksi, jos se ei sitä vielä ole. Pystyt siihen varmasti! 😉

Sharing is caring...Share on Facebook
Facebook
0Tweet about this on Twitter
Twitter
0Share on LinkedIn
Linkedin
0Share on Google+
Google+
0Email this to someone
email
No Comments

Post A Comment