INTRO

Vuonna 2017 HopLop avasi peräti 10 uutta seikkailupuistoa Suomeen. Samoihin aikoihin johto havahtui, siihen, että kasvu tarvitsee taakseen muutakin kuin lisää puistoja, prosesseja ja ihmisiä. Tavoitteeksi ketju on asettanut olla alansa halutuin työpaikka vuoteen 2020 mennessä. Meihin otettiin yhteyttä, josko tulisimme selvittämään ja rakentamaan HopLopin yrityskulttuuria yhdessä heidän kanssaan, ja mehän lähdimme!

YHTEISTYÖ

Yrityskulttuurin selvitys ja analyysi, Siqni-kysely, Työnantajalupausten määrittely, Yammerin käyttöönotto ja sen jalkauttaminen organisaatioon, rekrytointijärjestelmän kartoittaminen ja käyttöönotto, perehdytysmallin konseptointi sekä HR-painotteinen sosiaalisen median suunnitelma.

ASIAKAS

Koko perheen seikkailupuisto HopLop on nopeasti kasvava suomalainen ketju, jonka tavoitteena on myös viedä konseptinsa ulkomaille.

KULTTUURIN METSÄSTYS SEIKKAILUPUISTOISSA

 

Ensimmäiseksi HopLopille tehtiin kulttuurin due diligence eli selvitys heidän nykykulttuuristaan, jotta tiedettiin mistä lähdettiin liikkeelle. DD:ssä valmensimme johtoryhmää yrityskulttuurista, kävimme nykyiset HR:n ja johtamisen rakenteet läpi, haastattelimme kattavasti henkilökuntaa sekä ryhmissä että yksilöinä ja havainnoimme palavereita sekä yleistä meininkiä HopLopissa.

 

Hyödynsimme omaa työntekijäymmärryskyselyämme Siqniä, jolla selvitimme koko henkilöstölle tärkeimmät asiat työelämässä. Näistä koostimme analyysin sekä konkreettiset toimenpide-ehdotukset. Teimme myös HopLopille työnantajalupaukset, joiden avulla määriteltiin minkälainen työpaikka he haluavat jatkossa olla ja mihin heidän yhdessä tulisi tähdätä.

Leidenchaftin Mikko ja Mona osasivat ihanan kannustavalla tavalla avata kovassa kasvuvauhdissa sumentuneita silmiämme ja ”potkia” minua ja koko HopLop perhettä projektissa eteenpäin. Saimmekin heidän kanssaan yhdeksässä kuukaudessa enemmän aikaiseksi, kuin mihin omin voimin olisimme tuskin edes kahdessa vuodessa pystyneet.

  – Tiina Riihola, HR- ja viestintäpäällikkö

VOIMAA YHTEISÖSTÄ – PELKÄT SÄHKÖPOSTIT EIVÄT RIITÄ

 

HopLopin työntekijöille yksi tärkeimmistä asioista työelämässä on työpaikan yhteishenki. Kasvuvaihdin ollessa kova, tultiin siihen tulokseen, että näkyvyys ja kuuluvuus puistojen sekä hallinnon kesken ei voi enää olla sähköpostin ja yksittäisten vierailujen varassa, joten päätimme tehdä tähän koko ketjutason muutoksen.

Rakensimme yhdessä HopLopin HR:n kanssa Yammer-yhteisön ja teimme suunnitelman sen jalkauttamiseksi kentälle ripeällä aikataululla. Tuotimme innostavaa sisältöä lanseerausta varten (julisteita, kotitekoisen videon sekä Yammer-kisan ym.), jotta kaikki olisi valmista nopealle startille. Hetkessä HopLopin yhteisessä fiilistelykanavassa oli yli 200 käyttäjää, yli 300 julkaisua ja melkein 16 000 lukukertaa viikossa.

REKRYTOINTI UUDELLE AIKAKAUDELLE

 

Lähdimme liikkeelle tilanteesta, jossa HopLopilla ei ollut yhtenäistä tapaa tehdä rekrytointia. Suunnittelimme rekrytoinnin roolituksen ja rakensimme uuden prosessin sekä tutkimme yli 10 erilaista rekrytointijärjestelmää, jotka voisivat sopia HopLopin tarpeisiin.

Lopulta päädyimme Teamtailor rekrytointijärjestelmään. Kaikki rekrytoivat esimiehet kutsuttiin käyttämään järjestelmään tehtyjä testi-rekryjä, jotta kaikki saivat tuntumaa. Tämän lisäksi pidimme muutaman tunnin valmennuksen HopLopin esimiespäivillä rekrytoinnista ja perehdytyksestä sekä tuotimme tarvittavat tukimateriaalit järjestelmän käyttöön. Ensimmäisen reilun kuukauden aikana hakijoita oli lähes 400 ja heistä 8 palkattiin. Mikä upeinta, ”time to hire” aika oli vain 13 päivää, joka on tämän kokoiselle ketjulle aivan huikea läpimenoaika!

UUDISTIMME PEREHDYTYSTÄ

 

Rekrytoinnin ohella uudistimme Hoplopin perehdytystä, jossa painotimme uusien HopLoplaisiten sitouttamista entistä uuteen työpaikkaansa. Suunnittelemme “Tervetuloa taloon” -kirjeen sekä lanseerasimme uuden kouluttajan roolin jokaiselle puistolle. Pelillistimme perehdytysmateriaalin seikkailukartaksi, jotta työlajien oppiminen olisi innostavaa ja hauskaa. Karttaa täytetään sitä mukaan, kun eri työpisteet on opeteltu ja perehdytyksen lopuksi uusi HopLoplainen saa aina myös pienen yllätyspalkinnon.

TULOKSIA

16 000

lukukertaa Yammerissa ensimmäisen viikon aikana.

400

työnhakijaa ensimmäisen kuukauden jälkeen Teamtailorin käyttöönoton jälkeen.

13 päivää

”Time to hire”.

TIIMI

Mona_0917

Mona Rundberg

yrityskulttuurimuotoilija

p. 040 5923 401

Mikko_0917

Mikko Koskinen

yrityskulttuurimuotoilija

p. 041 4374 003

Piditkö casesta? Jätä yhteystietosi, niin vaihdetaan ajatuksia yrityskulttuurinne tavoitteellisesta kehittämisestä!👇Kanssamme vietetty tunti ei vielä tähän mennessä ole vienyt yhtään organisaatiota taaksepäin.

Nimi (pakollinen)

Sähköposti / puhelin (pakollinen)