CASE – schibsted maretplaces finland HRAAS

Schibsted Marketplaces Finlandilla kaivattiin fuusiotilanteessa vahvaa kulttuurijohtamista. 

Schibsted Marketplaces Finland muodostui heinäkuussa 2020, Tori.fi:n taustayhtiö Schibstedin ostettua Oikotie Oy:n ja sen alla olevat brändit. Fuusion myötä henkilöstömäärä tuplaantui. Avuksi muutoksen läpivientiin etätyömodessa, yhteisen kulttuurin rakentamiseen sekä käytänteiden harmonisoimiseen kaivattiin kokenutta ja vahvaa HR-osaajaa. Oikea tekijä löytyi Leidenschaftilta.

Schibsted

Schibsted Marketplaces Finlandin lähtötilanne

  • Tuore fuusio, joka vietävä läpi haastavassa etätyötilassa
  • Halu rakentaa kokonaan uusi, yhteistä visiota tukeva kulttuuri
  • Tarve käytänteiden harmonisoimiselle

Leidenschaftin Enna Kursukangas aloitti Schibstedin interim HR-johtajana elokuussa 2020. Schibsted Marketplaces Finlandin CEO Jussi Lystimäen mukaan painotus oli ennen kaikkea uuden luomisessa ja rakentamisessa, mutta myöhemmin myös ylläpitämisessä. Valinnan ratkaisivat Ennan persoona, innostuneisuus ja vahva kokemustausta yhdistettynä Leidenschaftin kulttuurirakentamisen työkalupakkiin. HRaaS-malli oli myös turvallinen ratkaisu tilanteessa, jossa organisaatiorakennetta ei ollut vielä muodostettu.

Alusta asti oli selvää, että tehtävää oli paljon, HR-rakenteiden integroinnista yhteisen kulttuurin rakentamiseen. Enna työskenteli Schibsted Marketplaces Finlandilla heti alkuun täysipäiväisesti.

Ensitöikseen Enna selvitti, kuinka paikkansapitäviä hypoteesit nykykulttuurista olivat. Hän haastatteli noin puolet henkilöstöstä ryhmähaastatteluin, piti avoimia workshopeja tulevaisuuden odotuksista ja kävi johtoryhmäläisten kanssa 1-to1 -keskusteluja.

Schibsted Marketplaces Finlandille muotoiltiin yhdessä johtoryhmän kanssa uudet arvot. Osana arvomuotoilua kuultiin ensisijaisesti niitä työntekijöitä, jotka eivät olleet osallisina kulttuurihaastatteluissa. Arvojen jalkautuksessa mukana oli laidarikollega Mikko Koskinen. Uudet arvot kuuluvat puheessa ja niitä heijastetaan nyt kaikessa viestinnässä. Yhtenä esimerkkinä jalkautuksesta ovat arvo-emojit, joilla reagoidaan Slack-keskusteluissa sen mukaan mitä arvoa asia ilmentää. Jälkikäteen toteutettu kyselytutkimus on vahvistanut sen, että arvot resonoivat hyvin tekemisen kanssa ja ne ohjaavat aidosti työntekijöiden käyttäytymistä arjessa.

Myös perus HR-tehtäviä ja työsuhdeasioita työstettiin esimerkiksi etuja harmonisoimalla. Esihenkilöroolit kiteytettiin, jotta johtaminen ja käytänteet tukisivat kulttuuria ja yhteistä missiota. Marraskuussa koko henkilöstö kävi läpi perehdytyksen – näin varmistettiin, että lähtötilanne on vankka.

Schibsted Marketplaces Finland siirtyi fuusion aikana myös OKR-malliin ja Enna on ollut mukana kehittämässä tapaa organisoitua tavoitteiden ympärille. ”Koko strategia ja tavoiteasetanta on uusi ja olemme käynnistäneet sitä tukevan operointimallin.”

Mitä teimme Schibsted Marketplaces Finlandilla?

  • Nykykulttuureiden kartoitus ryhmähaastatteluin ja johtoryhmän yksilöhaastatteluin. Avoimia työpajoja siitä, mitä odotetaan tulevalta.
  • Yhteisten arvojen muotoilu, lanseeraus ja jalkautus
  • Työsuhdeasioiden harmonisointi
  • Rakenteiden selkeyttäminen, mm. esimiesroolien kiteytys
  • Rakennettiin uutta yhteneväistä kulttuuria läpi organisaation
  • Perehdytys kaikille työntekijöille yhtenäisen lähtötason varmistamiseksi
  • Muutoksen fasilitointi, tapa organisoitua tavoitteiden ympärille, OKR-malliin siirtyminen

Schibsted Marketplaces Finlandin kulttuuria on rakennettu vallitsevissa olosuhteissa. Yhtiön fyysiset toimipaikat sijaitsevat Helsingissä ja Porissa, mutta fuusion ajan koko henkilöstö on toiminut samassa lokaatiossa – etänä ruudun ääressä. Tietynlainen yhdenvertaisuus ja diversiteetti on toteutunut virtuaalikohtaamisissa jopa ennakoitua paremmin. Tulevaisuuden osaajatarpeisiin tullaan jatkossa herkemmin palkkaamaan työntekijöitä eri puolelta maata ja myös rajojen ulkopuolelta. Yhtiön työkieli on englanti.

Jussi Lystimäen mukaan rekrytointitarve painottuu teknologia- ja palvelukehitysosaajiin. Yhtiö haluaa tulevaisuudessa olla kuin joukko pieniä startupeja, jotka koostuvat ketteristä, itseohjautuvista tiimeistä.

”Markkina muuttuu nopeasti ja se vaatii koko organisaatiolta kykyä mukautua muutokseen, luvassa on paljon kokeiluja ja nopeaa oppimista. Enemmän kuin tämän hetken kyvykkyyttä, haemme ennen kaikkea sopivaa ajattelutapaa. Haemme ihmisiä, jotka aidosti syttyvät missiostamme, haluavat kehittyä ja ratkoa ongelmia.”

Muutoksen läpivieminen on hidasta ja hankalaakin. Schibsted Marketplaces Finlandilla koetaan positiiviseksi, että asioita tapahtuu, kaikki on läpinäkyvää ja jokaisella on mahdollisuus mennä eteenpäin. Uudesta organisaatiosta on tietoisesti tehty helposti lähestyttävä, tunnetaitoinen ja empaattinen.

”Fuusiotilanteessa tarvitaan erityisen vahvaa kulttuurijohtamista. Moni asia on sellainen, joka ei voi odottaa. Vastauksia pitää pystyä antamaan ennen kuin kysymyksiä syntyy”, Enna huomauttaa.

Asiakkaan suusta

”Jos HR:llä ei ole riittävästi impulsseja, ulkopuolista sparraamista ja kehittymistä, sitä helposti ajautuu vain ylläpitämään toimintoja. Leidenschaftilla on hyödynnettävissä erilaista metodologiaa yritysten toiminnan kehittämiseksi. Vuokrajohtaja voi hyvin toimia sisäisen HR:n kanssa kehittämiskulmalla.”

Jussi Lystimäki, CEO, Schibsted Marketplaces Finland 

Jussi_Lystimaki
Schibsted logo

Schibsted Marketplaces Finland mahdollistaa ihmisille fiksut ja kestävät valinnat arjessa, uuden kodin ostamisesta uraliikkeisiin tai lapsen jääkiekkovarusteiden hankintaan. Yhtiön liiketoimintana ovat markkinapaikat, suurimpina Tori.fi, Oikotie Työpaikat ja Oikotie Asunnot. Henkilöstöä on yhteensä noin 200.

Tiimi

Panu Luukka

yrityskulttuurimuotoilija, osakas
+358 40 530 0889
panu@leidenschaft.fi

OTa yhteyttä

Piditkö lukemastasi?
Niin mekin.

Jätä yhteystietosi, niin vaihdetaan ajatuksia yrityskulttuurinne tavoitteellisesta kehittämisestä. Kanssamme vietetty tunti ei vielä tähän mennessä ole vienyt yhtään organisaatiota taaksepäin.